Beszámoló a balatoni vitorlástúráról 2023
- Részletek
- Megjelent: 2023. július 03. hétfő, 06:32
Beszámoló a Balatoni Asztal vitorlás túrájáról 2023.06.26-29.
A tervezett túrára az érdeklődés a mérsékeltnél is kisebb volt, így a végül két hajóval teljesítettünk egy kiválóan sikerült közös vitorlázást. A Balatoni Asztal kapitánya Phoenix, és írnoka Vagabund alkotott egy párt a Remény nevű 30-as Hein jollén, míg a Budapesti Asztal kapitánya El Toro és corsarája Judit alkotta páros a Ruby nevü Bavaria 34-es hajón vitorláztak. Úgy volt, hogy Vidám testvérünk Lupo di Mareval 28.-án csatlakoznak hozzánk, de ez a későbbi elfoglaltságuk, és a tervek változásai miatt nem jött létre.
06.26-án behajóztam a Reményre, és 10 óra 15-kor elindultunk Phoenix kapitánnyal Balatongyörök felé. A szél Ény-Ny felől fújt, Bf-3 erővel. Szépen haladtunk, és mivel a kitűzött időpont az érkezésre 18 óra volt, belefért egy kitérő Balatonfenyvesre. A kitérőt az indokolta, hogy Grizzly testvérünk lett a kapitánya a Szent Benedek nevű 50 személyes géphajónak, amivel járathajóként július 1-től szállítja az utasokat Balatonfenyves és Szigliget között. A kikötő külső mólójához kötöttünk 13 órakor, és tüzetesen megszemléltük a géphajót, majd átbeszéltük Grizzlyvel és Tóth Józsival (a hajó üzemeltetője) az aktuális terveket és problémákat. Ott a fedélzeten ebédeltünk tojásos lecsót, amit Phoenixnek és corsarájának köszönhettünk. 16 órakor vitorlával elindultunk a kikötőből Balatongyörökre, ahová 17óra 50 perckor kikötöttünk a közforgalmú mólóhoz. 18-óra 5 perckor megérkezett El Toro kapitány is. A hajókat felkészítettük az éjszakára, behúztuk az áramot, és összeültünk a további úticélok és programok megbeszélésére. Több információ egyeztetésével a Balatongyörök-Révfülöp- Balatonakali-Balatonboglár útvonalban állapodtunk meg, 06.29-i zárással. Este besétáltunk vacsorázni a kikötői plázsra. A Party csárda nincs nyitva, de a Kemencés étteremben kiváló csülköt, és egyebeket ettünk. Az étel nem volt drága, (a csülök 2800 Ft, és egy egész első csülköt jelentett) de az italoknál visszahozták a nyereséget. (Egy deci bor 500 Ft!) Egyébként nagyon kellemes hely Györök. A közforgalmú kikötőben nem éjszakázik Bahart hajó, 17 óra 15-től üres a móló mindkét oldala.
Másnap 27.-én, a reggeli rutin után 8 óra 10-kor indultunk Révfülöpre. Jelzés első fok, amit másodfokra emeltek 9-kor. A szél É-Ény, Bf-4 – Bf-7. Teljes vitorlázattal indultunk, de a szigligeti öböl közepén már a grószt le kellett venni. A génuával 5-5,5 csomóval haladtunk, vontatva a bocit. A badacsonyi takarás és szélfordulások eredményeként, kétszer dekkvízre döntöttük a hajót. Ezután alkalmaztuk a jollés alapszabályt nagy szélre: svertet fel, kormányt le. Stabilan robogtunk a révfülöpi kikötőig, és 11 óra 30-kor már be is voltunk kötve. Ott az eső is elkezdett szemetelni, nem volt kellemes az idő. A parton várt minket Nagy Imre, a kikötőmester, akivel végig beszéltük a Sión történt haváriát a Kisfaludy és a Krems nevű motoros hajó között. Imre a Krems hajón élőben szenvedte végig a balesetet, és igen meggyőzően mesélte el nekünk. Mire ezt átbeszéltük, odaért El Toro is a kikötő elé, de nem tudott bejönni, mert leállt a Bavaria motorja. Imre vontatta be, majd elkezdődött a hiba behatárolása. Mindenki egyetértett abban, hogy a gázolaj szűrő a ludas. A szűrőt este hétre sikerült kicserélni, és elindultunk a Tóth vendéglőbe vacsorázni. Kellemes beszélgetés mellett fogyasztottuk el a kiváló ételeket. Egyébként a kikötő fogad újra hajósokat, és az étterem is működik 07.01-től. Az éttermet új társaság fogja üzemeltetni. A beállás, vagy éjszakázás költségeiről nincs információnk, mert Török Péter kikötő vezető tőlünk nem fogadott el semmit.
Esős éjszaka és reggel után 28-án 10 órakor elköszöntünk vendéglátóinktól, és elindultunk Balatonakali felé. Jelzés nincs, szél É-Ény, Bf-2, teljes vitorlázat. Kellemes lett az idő, az eső elállt, néha még a nap is sütött. 13 óra körül értünk az Akali kikötő elé, amely mellé van az Arács vízibusz kikötve. Ez teljesen elfoglalja a mólót, sőt az orra beleér a sásos nádba is. Miközben vitorlával forgolódva kerestük a lehetőséget, élénk szópárbaj bontakozott ki a horgászok szószólója és köztem. A végén a hajó meglékelését is emlegetve szitkozódtak, de ez nem tántorított el bennünket. Először a Ruby kötött az Arácsra, majd a Remény a Rubyra. El Toro a horgász ismerőseivel átbeszélte a helyzetet, én csak a megjelenésemmel nyomatékosítottam a jelenlétünk megkérdőjelezhetetlenségét. Majd békésen besétáltunk a kikötői központba, ahol serény munka folyt. Egy étterem készül megnyitni hamarosan. Végig sétáltunk a halösvényen, kimentünk a 71-es út melletti Fék étterembe ebédelni. Ebéd közben El Toro kapitány jelezte, hogy másnap délután vissza kell adnia a hajót, Keszthelyen. Így felvetődött, hogy nem kellene itt éjszakázni, hanem vitorlázzunk át Boglárra. Meg is beszéltük, és a kikötőbe visszaérve elindultunk. Jelzés elsőfok, amit 15 órakor másodfokra emeltek. Szél Ny-Dny, Bf-2, majd Ny- Ény,4-6 változó. Teljes vitorlázattal haladtunk félútig, majd grósz le, génuával Lelle felsőig, végül motor segédlettel be a Boglári kikötőbe. A zivatarok esőfrontjait sikeresen elkerültük. A kikötőbe érve kihajóztam a Reményről, és este Phoenix kapitány kisbuszával elmentünk a szőlőskislaki Malom fogadóba, és finom ételek mellett lezártuk a túrát.
29.-én 8 30-kor a Ruby elindult Keszthelyre, én 10-kor kivitorláztam a hajómmal, és tettem még egy 30 km-es kört Szigliget felé, melynek visszaútján láttam a Reményt is a vízen vitorlázni.
A résztvevők egyöntetűen jól érezték magukat, olyan kikötőkbe is eljutottunk, ahová nem szokás útra kelni. Találkoztunk igazi hajósokkal, hallgattunk igaz és érdekes történeteket a múltból és jelenből, egyszóval éltük a hajós emberek társasági életét, vitorláztunk, és a vízen éltünk.
Kell ennél több?
A fenti kérdésre adható válaszokkal kapcsolatosan idézem El Toro testvérünk gondolatait, amit a 20 éves jubileumunkra írt, és amit a honlapunk nyitólapján bárki elolvashat:
„Csak, hogy mennyire fontos ez. Az alapítók közül, akik heten voltunk ma már csak ketten vagyunk Vitézzel. Huszár elhajózott, a többieket ki kellett hajózni, vagy kihajóztak maguktól. Egyszerűen nem voltak alkalmasak. Elvárták, hogy a Testvériség értük tegyen, de ők semmit sem tettek a Testvériségért. Mert a Testvériség fenntartása munka és feladat. De jellemzően igaz ez azokra a Testvérekre is, akik később, de szintén csak látszólagos Aspirantúrával kerültek be a Testvériségbe. A cél a létszám fenntartása, a működőképesség megőrzése volt. Igen ez is nagyon fontos, csakhogy ezután következik az igazi feladat. A felavatottat valóságos testvérré tenni. Feladatokat adni és elvárni azok végrehajtását.”
A fentiek okán szeretnék feltenni minden testvéremnek néhány kérdést, amelyre kérem, hogy írásban válaszoljatok.
A kérdések:
- Mit jelent számotokra a Parti Testvériség tagjának lenni?
- Miért nem vagytok aktívak, amikor hajózási programot, vagy bármi egyebet szervezünk?
- Hogyan képzelitek el a Testvériség jövőjét?
- Mit tudtok személyesen hozzátenni a jövőképünkhöz?
2023.07.01.
Vagabund