Csavargőzös 2018

Megjelent: 2018. november 23. péntek, 12:30

Balaton csavargőzös szezonnyitó zaffarancho 2018.04.28. Balatonboglár

 

Résztvevők:

Phoenix

Ábránd

Clochard

Tudor és corsarája Erzsébet

Viking és corsarája Rita

Hwallross

Iustus és corsarája Ilona

Vagabund és corsarája Márta

Csizmazia Gábor aspiráns, párja Boglárka, és gyermekeik

 

Szikrázóan napos, gyönyörű időben kezdett gyülekezni a vidám résztvevők sokasága a Balaton csavargőzös szezonnyitó ünnepségére. A Bárka kávézó melletti területen szívélyes beszélgetéssel várakoztunk a megnyitó kezdetére. Kopasz Árpád úr 10 óra 15-kor felvezette a balatonboglári és a révfülöpi polgármester urakat, valamint személyemet a hajó fedélzetére, és elkezdődött az ünnepség. Amint az már hagyomány, a két település vezetője üdvözölte az egybegyűlteket, emlékeztetve a jelenlévőket, a csavargőzös embereket és sorsokat összekötő múltjára, és a jelenkornak szóló üzenetére. A Parti Testvériség nevében köszöntöttem a résztvevőket, és a Balaton csavargőzös 146 éves történetét ismertettem, az alábbiak szerint.

 

„Tisztelt Polgármester Urak!

Tisztelt Kapitány Urak!

Tisztelt Hölgyek és Urak!

 

Szeretettel köszöntöm Önöket, a Balaton csavargőzös 2018. évi szezonnyitóján. Immár hagyománnyá vált, hogy a hajózás balatoni történelmi múltját reprezentáló eseményen a Parti Testvériség is képviselteti szervezetét. Mivel Testvériségünk a hajózáshoz, a tengerhez kapcsolódó minden tevékenységben érintett, így hagyományőrző egyesületként szívügyének tekinti a balatoni hajózás történetének népszerűsítését, és tárgyi emlékeinek ápolását is. Ezen az eseményen részt venni számunkra kötelesség, és egyben megtiszteltetés. A korábbi évek szezonnyitó ünnepségein már több alkalommal bemutattuk a Parti Testvérek szervezetét, céljait, történetét. Most csak annyiban egészítem ki a korábbiakat, hogy ez az év számunkra is különleges, mert ebben az évben ünnepeljük a Balatoni Asztal alapításának 20. éves évfordulóját. 20 évvel ezelőtt 1998.március 28.-án alakult meg Keszthelyen a Parti Testvérek Magyarországi szervezete.

Azonban most, a Balaton csavargőzös fedélzeten állva kérem, engedjék meg, hogy inkább a hajó 146 éves történetének részleteit foglaljam össze, a teljesség igénye nélkül.

 

Előbb jöjjenek a száraz adatok:

 

Készítésének ideje:

1872

 

Hossza:

 

 

30,3 m

99 ft

Készítésének helye:

Újpest

 

Szélessége:

 

 

4,9 m

16 ft

Hajó nevei:

Balaton, Alexandra, Mohács, Irma, FK-312

 

Oldalmagassága:

 

 

1,98 m

6,5 ft

Balatonra kerülésének időpontja:

1872

 

Merülése:

 

 

1,3 m

4,3 ft

Korszerűsítési időpontok:

1893, 1954, 1973

 

Főgépek típusa:

 

 

-

Balatonról Dunára ill. vissza helyezve:

1879

1981

 

Főgépek teljesítménye:

 

 

100 LE

Selejtezés időpontja:

1978

 

Maximális sebessége:

 

 

10-12 km/h

Szállítható maximális utas szám:

50 fő

 

Egyéb érdekesség:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

És most a történet:

 

A Balaton a tó második gőzhajója, és első csavargőzöse 1872-ben a Zala-Somogyi Gőzhajózási Társulat számára épült. A hajótest Újpesten, Veruda Péter hajógyárában, a 80 lóerős kompaund gőzgépe Bécsben, a Schimmelbusch Gépgyárban épült. 1876-ig Révfülöp, Szepezd és Boglár között közlekedett. A hajó postát is szállított, a levelek bérmentesítéséhez saját bélyeget is nyomtattak. Ezek a ZSGT bélyegei igen ritkák és magas az értékük, különlegességeknek számítanak a bélyeggyűjtők számára.

A társaság 1876-ban csődbe ment, a hajót elárverezték. 1879-ben a Dunára került és Alexandra néven vontatóhajóként dolgozott. 1892-től Mohács, 1901-től Irma néven, más-más tulajdonos lobogója alatt hajózott a Dunán. 1930-ben és ’31-ben a Fleischmann Antal Duna kotró és Gőzhajózási Vállalatnál, a József Lajos elevátorhajóval együtt töltötték fel a Lágymányosi tavat. Az Irma-t a háborút követően – ahogy sok más hajót is – nyugatra vitték, s 1945 tavaszán Aggsbachnál elsüllyesztették, hogy ne kerüljön az előrenyomuló szovjetek kezére. Csak 1951 nyarán sikerült kiemelni, s miután visszakerült Magyarországra, az államosított hajót motorhajóvá alakították át 1954-ben. 160 lóerős négyütemű négyhengeres Storck-féle dízelmotort kapott, s a FOKA- hoz (Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat) került FK-312 számomra borzalmas néven. Az 1973-ban bővített hajót 1978-ban leszerelték és a Lágymányosi öbölben félreállították. Itt talált rá dr. Bíró József, a Közlekedési Múzeum Hajózási Osztályának akkori vezetője. Neki köszönhető, hogy az alaposan átalakított öreg hajótest 1981-ben visszakerült a Balatonra. Siófokig még önerőből érkezett, onnan viszont már vontatták Boglárig. 1984-ben a Balatonboglári Tanács a kikötőpart keleti mólószárára, jelenlegi helyére kiemeltette. Ezt követően vendéglátóhelyként szolgált évekig, majd folyamatosan romló állapota miatt az enyészet gondjaira bízták. Sorsa a Balatoni Hajós Kultúráért Egyesület munkájának köszönhetően változott meg, amikor 2012 nyarán hosszú felújítási munkákat követően megnyílt új funkciójában a Balaton Múzeumhajó. Köszönet azoknak, akiknek a munkája révén a mai állapot fennállhat.

 

Tisztelt Ünneplők!

Kívánom, hogy a magyar tenger és szemet gyönyörködtető hajóink látványa még sokáig adjon életerőt és jó kedvet Mindannyiunknak.

Engedjék meg, hogy a Parti Testvériség alapítóinak ránk hagyományozott hitvallásával fejezzem be mondandómat:

                   „Az én hajóm az én ékességem,

                   Az én Istenem a Szabadság,

                   Az én törvényem az erő és a szél,

                   Az egyedüli hazám a Tenger.”

 

2018.04.27.

Vagabund”

Néhány fotó az eseményről:

 

 

 

 

 

A követő ünnepi esemény a Balaton bélyeget, és annak történetét feldolgozó hiánypótló kiadvány ismertetése a szerző, Kopasz Árpád úr által, már a hajó múzeum belső kiállító terében. Rendkívül értékes információkat gyűjtött egybe a könyvben, ami sokunkat azonnali megvételre ösztönzött.

 

 

A hivatalos ünnepség után 12-órakor könnyített ruházatban hajóra szálltunk, és átvitorláztunk Révfülöpre. A Phoenix vitte a jelenlévők többségét, de Clochard testvérünk hajóján is 8-an „szorongtunk”. Kellemes kelet-északkeleti szélben 25 perc alatt átért a két hajó, és elfoglaltuk a Nádas büfé megterített asztalait. Kellemes beszélgetésekkel, anekdotázással színesített ebéd és fagylaltozás után ½ 3 órakor elindultunk a Phoenix-el Boglárra, Clochard testvérünk pedig Balatonszemesre. A visszaúton Phoenix kapitány a Balatoni Asztal résztvevőivel zártkörűen átbeszélte az októberi nemzeti zaff. avatási feltételeit. A döntések alapján a Balatoni Asztal írnoka írásban értesíti az érintetteket.

A kikötés után a Bárka kávézóban folytattuk a zaff.ot, egészen este 6 óráig.

 

  1. május 2.

 

Vagabund